Čiernohronská železnica je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Premáva na trase Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo v Slovenskom rudohorí.
História
Čiernohorský železnica sa v doline Čierneho Hrona začala stavať v roku 1908 a následne hneď o rok neskôr bola spustená jej pravidelná prevádzka. Hlavná trať smerovala z Hronca do Čierneho Balogu a odtiaľ sa už koľaje vetvili do viacerých smerov a odbočovali do iných dolín v okolí. Celková dĺžka železnice dosiahla 132 km.
Počas 2. svetovej vojny sa vďaka čiernohronskej železnici dopravovala munícia a proviant partizánom do hôr a tak sa zapísala do dejín SNP. Nielenže je Čiernohronská železnica najdlhšia lesná železnica na slovensku, ale svoje meno si vydobila i ako železnica, ktorá slúžila najdlhšie zo všetkých lesných železníc na slovensku, keď až v roku 1982 na nej doprava skončila.
Súčasnosť
I vďaka členom Brontosaurus a Strom života sa podarilo železnicu zachrániť a o 10 rokov neskôr sa podarilo obnoviť úsek z Chvatimechu cez Hronec a Čierny Balog do doliny Vydrovo, ktorý je dlhý 16 km. Železnica je v dennodennej prevádzke od začiatku mája do konca septembra.
Súpravy sú ťahané motorovými lokomotívami a niekedy je to aj historická parná lokomotíva z roku 1918 Smoschewer Breslau.
Navštíviť môžete tiež lesnícky skanzen Vydrovo a v obci Čierny Balog si môžete vychutnať stanicu s vystavenými vozňami a malú expozíciu.